Kulisszatitkok a filmek nagyvilágából

Kamerák mögött

Az operatőr

2017. december 06. - Ginnaa

Egy televíziós showműsor végét látjuk. Derített, kerek arcú műsorvezető lapjait rendezgeti a fényárban, a kamera lassan úszik ki a műsorvezető felől, majd megáll. Fények le, vágás, főcím. A hosszú reklám-és ajánlóblokk után egy Hollywood-i film első képkockái villannak fel. A kamera lassan siklik az árnyak tengerében, a fények játéka megbabonáz. Dermesztő hideg járja át a testünk, és bár fel sem fogtuk még hol járunk, a tökéletes hajú nő a samponreklámból már csak szürke emlék.

 

01.jpg

 

Két különböző operatőri munka. Egy televízió showműsora és egy sokmilliárdos film. Nade mi a különbség?

A televíziós operator a műsor elejétől a végéig a kamera mögött áll, képeket komponál, élességet állít és figyel arra, hogy mindig lekövesse a cselekményt. Egy film operatőre azonban egészen más.

Egy filmben az operatőr gyakorlatilag hozzá sem nyúl a kamerához. Egy produkcióban a fő kamerát általában 3 ember kezel. Ők a loader, a focus puller, és a cameraman.

A loader az a személy, aki a napi forgatás előtt felfűzi a kamerába a filmszalagot, rendszerezi a felvételeket. Az ő munkája nagyon fontos és stresszes. Stresszes mert a filmanyag nagyon drága, elég egy hiba és komoly összegek mentek kárba.

A focus puller feladata, hogy a kép mindig éles legyen. Ő “húzza az élt”, és a különböző objektumok közötti fókuszváltáshoz (átélezés) ő méri ki mérőszalaggal vagy lézeres mérővel a fókusztávolságokat.

A cameraman aki a mozgásokra figyel, ő a kamera mozgatója, ő követi a cselekményeket az előre megírtak alapján.

Ha ők hárman minden feladatot el tudnak látni, akkor könnyen felmerülhet a kérdés, mit is csinál akkor maga az operatőr? A filmes szakmában az operatőr valójában nem is operatőr, inkább vezető operatőr. Az angol elnevezése a D.O.P. talán beszédesebb, hiszen ez egy rövidítés, melynek jelentése, Director Of Photography. Talán úgy lehetne magyarra fordítani, hogy a “fényképezés rendezője”.

A DOP feladata nem más, mint a rendező által megálmodott jeleneteket a lehető legszebben vigye filmre a stábbal. Ő teremti meg a kapcsolatot a forgatóköny és a kepi világ között. Ő a kapocs, ő az aki a rendező által elképzelt hangulatot a fényekkel fejezi ki, ő köti össze a fővilágosítót a rendezővel. Egyszóval talán ő a középpont. Nem csak az operatőrön múlik a film kepi világa, de nagy mértékben hozzájárul. A kepi stílusban fontos szerepet játszik még az utómunka, de erről bővebben a következő részben olvashattok.

A bejegyzés trackback címe:

http://kamerakmogott.blog.hu/api/trackback/id/tr4213449937

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Világít a torony 2017.12.08. 11:44:17

"Egy filmben az operatőr gyakorlatilag hozzá sem nyúl a kamerához."
Ekkora orbitális csacskasággal etetni békés embereket, nem szép dolog. Még jó, hogy ezt az alábbi futottak még kategóriába tartozó operatőrök nem tudták:
Zsigmond Vilmos
Koltai Lajos
Ragályi Elemér
Kende János
Máthé Tibor
Janusz Kamiński
Peter Suschitzky
....de abba is hagyom, mert még este a listát írnám.